بازرسی خدمات پس از فروش نحوه ارزیابی خدمات پس از فروش بعد از ارائه درخواست از سوی شرکت واردکننده یا عرضهکننده و تحویل مدارک مورد نیاز، قرارداد منعقد خواهد شد و سپس ارزیابی از شرکت درخواستکننده که شامل سه بخش بررسی مستندات، نظرسنجی و تحقیقات مشتریان و بازرسی از دفتر مرکزی و نمایندگیهای مجاز شرکت درخواستکننده است انجام میگیرد. پس از انجام ارزیابیهای ذکر شده گزارشی از کلیه مستندات و مشاهدات صورت گرفته تهیه شده و برای سازمان حمایت حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارسال میشود و سازمان براساس گزارش شرکت بازرسی گواهی تأیید خدمات را به شرکت درخواستکننده ارزیابی، ارائه مینماید. مركز تحقيقات صنايع انفورماتيك بهعنوان بازوی اجرايی سازمان حمايت حقوق مصرفكنندگان و توليدكنندگان و جهت ارتقاء سطح كيفيت خدمات پس از فروش، اقدام به ارزيابی محصولات وارداتی نموده است. تاريخچه ازريابی خدمات پس از فروش محصولات: با توجه به تصويب قانون حمايت از حمايت حقوق مصرفكنندگان و توليدكنندگان در سال 1388 و تصويب آييننامههای اجرايی آن در سال 1390، مركز تحقيقات صنايع انفورماتیک بهعنوان بازوی اجرايی وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان حمایت مصرفكنندگان و توليدكنندگان) در زمينه ارزيابی خدمات پس از فروش شركتهای واردكننده از سال 1389 فعاليت خود را آغاز نموده است.
مزایای ارزیابی خدمات پس از فروش: دریافت گواهینامه خدمات مورد قبول اصناف جهت واردات کالا
اطلاع از نقاط ضعف شرکت و برطرف نمودن آن جهت بهبود عملکرد شرکت اطلاع از نظرات مشتریان و رفع نارضایتیهای موجود در نتیجه افزایش سهم بازار ارتقاء سطح دانش پرسنل از طریق ارزیابی انجام شده ایجاد رویه جدید برای فعالیتهای آتی شرکت شاخصهای مورد ارزيابی: 1. كيفيت خدمات 2. سرعت خدمات 3. هزينه خدمات 4. نتيجه عملكرد شاخصهای مورد ارزیابی در کیفیت خدمات: • ضمانت، تعهد و پشتیبانی محصول • آموزش و مهارت پرسنل مرتبط با خدمات پس از فروش • پایش عملکرد و نظارت بر نمایندگیها • پایش و تحلیل نظرات مشتریان • فرآیند رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مشتریان • تدوین و اجرای دستورالعملهای حمل، نصب، راهاندازی و آموزش مشتری • تدوین و اجرای دستورالعمل پذیرش، ترخیص و گردشکار • تدوین و اجرای دستورالعملهای فنی و تعمیراتی • تدوین و اجرای نظام تشویق و تنبیه نمايندگیها شاخصهای مورد ارزیابی در سرعت خدمات: • تأمین و توزیع مناسب قطعات یدکی • توسعه شبکه خدماتی • توسعه شبکه ارتباطی • سیستم پرداخت خسارت توقف بیش از حد محصول جهت تعمیرات به مشتری • طراحی و استقرار شبکه اطلاعاتی • تدوین و اجرای دستورالعمل اعطا و لغو نمایندگیها • خدمات در محل مشتری شاخصهای مورد ارزیابی در هزینه خدمات: • تدوین جدول زمان و نرخ استاندارد تعمیرات • پرداخت هزینههای مربوط به جابهجایی محصول و ایاب و ذهاب شاخص مورد ارزیابی در نتیجه عملکرد: • نتیجه نظرسنجی از مشتریان شرکت درخواستکننده، مدنظر میباشد. امروزه شرکتهای بازرسی کالا یکی از اجزاء مهم تجارت جهانی میباشند که از وجود آنها برای کنترل کمیت، کیفیت و بستهبندی کالا و جلوگیری از ورود و صدور کالای نامرغوب استفاده میگردد. شرکت مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک با اخذ گواهینامه بازرسی از سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین حضور در فهرست شرکتهای مورد تأیید بانک مرکزی اسلامی جمهوری ایران جهت بازرسی از کالاهای وارداتی و صادراتی و با در اختیار داشتن متخصصان بازرسی و حضور فعال در گمرکات اصلی کشور بهعنوان پیمانکار و بازوی اجرایی سازمان ملی استاندارد قادر به ارائه خدمات ذیل به مشتریان خود در مبادی ذکر شده مینماید. توانمندیهای مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک در کلیه گذرگاههای ورودی و گمرکات کشور عبارتند از: • صدور گواهینامههای IC جهت ارائه به بانک و تأیید تطابق کالا براساس قوانین بانک مرکزی • صدور گواهینامههای PSI جهت ارائه به بانک و تأیید تطابق کالا براساس قوانین بانک مرکزی • صدور گواهینامه COI جهت ارائه به گمرکات کشور و تأیید تطابق کالا بر اساس قوانین سازمان ملی استاندارد ایران (کالای مشمول استاندارد اجباری) |